Ali
    Hej! Jag går humanistiska programmet och Jag är intresserad att bli gymnasie lärare inom religion och Engelska på malmöhögskola. Jag går just nu årskurs 2 och har merit på 14.83. Är chanserna stora för mig att komma in på just den linjen. Kan man ändå söka ifall man inte har merit nog, bara för att testa. Är ett merit nära 15 bra. Vad kan jag annars bli med meritet 14.83.

    Mvh A

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Ali!
    Antagningsstatistik för Ämneslärarutbildning - Gymnasieskolan, förstaämne Engelska, 300 högskolepoäng = fem år på heltid (Malmö universitet)

    I Tabellen, ovan, ser du till vänster siffrorna för HT2020 och till höger - för HT2019. De som kom direkt från gymnasiet behövde ha lägst 15.71 som meritvärde senast och året innan - 16.44. Meritvärdesnivåer åker upp och ner. Alla får söka. Är man behörig, deltar man i konkurrensen om utbildningsplats. Om platser på utbildningen utökas, kan fler tas in och då sjunker också antagningsgränsen.

    Rekommenderar att du gör högskoleprovet när chansen ges, förhoppningsvis under våren 2021 ska man kunna göra HP.