mikaelaw

    Jag tar snart examen från min kandidat LLB International and European Law (Nederländerna) och ska i September börja min magister LLM Law and Finance (Amsterdam). Jag undrar om dessa program kommer kunna hjälpa mig till att bli jurist eller om jag bara blir fast med att jobba för något företag? Jag har förstått att jag inte kan bli advokat (tror jag) men jag förstår inte riktigt vad jag kan få för karriär med dessa utbildningar heller...

    • Milla : Fråga de utbildningsansvariga på din utbildning var deras f d studerande jobbar idag.

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    så vitt jag vet, gäller, i Sverige, följande: vem som helst får kalla sig jurist och även starta en juridisk byrå. Det finns inte heller några särskilda krav på utbildning eller erfarenhet för att erbjuda juridisk rådgivning.
    Men i de flesta sammanhang förväntar man sig att en "jurist" har avlagt juristexamen. Och juristexamen kan man i Sverige idag (våren 2023) få endast i slutet av juristprogrammet som är en 4.5 år långt universitetsprogram.
    Ett antal yrken i Sverige baserar sig på att man i grunden har juristexamen - t.ex Åklagare, Advokat, DOAllmänhetens pressombudsman, Kronofogde.
    Vilka jobb du - i Sverige - skulle kunna få med din utbildning kan jag tyvärr inte ge något svar på. Det blir upp till en arbetsgivare att vilja anställa dig, eller om du startar eget och erbjuder dina tjänster som konsult (då blir det upp till dig att skaffa tillräckligt med betalande kunder för att ditt företag ska, ekonomiskt sett, gå runt).

    Studie- och yrkesvägledare