Veronica

    Jag går andra året på Naturvetenskapsprogrammet och jag har nu insett att jag vill bli lastbilschaufför men vet inte hur jag ska gå tillväga. Jag har dåliga betyg och det verkar som att jag kanske måste gå ett fjärde år för att klara studierna men då känner jag nästan att det är mer värt att söka till ett nytt gymnasieprogram där jag kan bli lastbilschaufför direkt. Alternativt om jag går klart här ändå och söker någon utbildning efter gymnasiet, dock har jag läst att jag måste vara 21 för att ta kortet då och så länge vill jag inte vänta.. Hur ska jag göra?

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Sök till FT/transport år 1 till hösten men fortsätt nu göra ditt bästa i alla kurser du läser. När du får Antagningsbesked kring midsommar kan du bestämma om du ska stanna på din nuvarande utb.eller om du börjar på FT, detta om du kommer in på Transport, alltså. Att göra ansökan till år 1 påverkar inte dina nuvarande studier.