daria
    Så jag läser natursam på gymnasiet och är intresserad i att bli Sjuksköterska. Kommer det kunna gå för mig att ansöka till sjuksköterskaprogrammet med F i fysik1 eller måste jag läsa upp det ämnet först?

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    hej Daria,
    med F i fysik1 uppfyller du inte kravet på särskild behörighet till sjuksköterskeprogrammet. Du måste antingen ha godkända betyg i fysik1a, kemi1 och biologi1 eller skaffa dig godkänt betyg i naturkunskap2. Annars är du obehörig och kan inte antas till skk-programmet på de svenska lärosätena.
    Du kan annars titta på andra yrken inom Hälso- & sjukvården; Framtid.se/yrken/halsa-sjukvard och glöm inte att utbildningar på eftergymnasial nivå finns även i andra skolformer än högskola-universitet, t.ex inom yrkeshögskola - se www.yhguiden.se

    Liselotte