Donna
    Hej!
    Jag ska söka till samhällsvetenskapsprogrammet till våren, och har funderat att läsa naturkunskap 2 och därefter bli tandhygienist. Frågan är om man blir behörig till tandhygienistprogrammet direkt efter Sam? Vad är Antagninspoängen för tandhygienist på ett ungefär? Kan jag också bli optiker om jag gör Sam och läser naturkunskap, eller måste jag gå natur? Vilka betyg krävs ungefär eller vad är antagningspoängen?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV
    Hej Donna!
    Behörighetskraven till Optiker är godkända betyg i Matte 2 och Naturkunskap 2 men när jag ringde och pratade med dem på antagningen till Optiker sa de att det "bättre att läsa Fysik 1a, Kemi 1 och Biologi 1" för att det blir då lättare att läsa på högskoleutbildningen till Optiker.
    Till Tandhygienist är det även Samhällskunskap 1b som det krävs godkänt betyg i.
    Dessutom krävs det alltid Grundläggande behörighet till alla högskoleutbildningar.
    Du kan på http://www.fragasyv.se/info/behorighet-till-hogskola se behörighet till de mest populära högskoleutbildningar (som det oftast ställs frågor om).

    SVAR PÅ DIN FRÅGA: Ja, det är absolut möjligt att bli behörig till både Tandhygienist och till Optiker på Samhällsvetenskapsprogrammet.

    Bäst hälsningar och lycka till med ditt gymnasieval!
    ANNA

    Linnéuniversitetet /Kalmar/ har nyligen valt att ändra (sänka) behörighetskraven till Optikerprogrammet. Se nedan svar från den utbildningsansvarige på Optikerprogrammet på LiU, som kom via epost den 23 november 2016:

     Vi har valt att ändra behörighetskraven efter påtryckningar från branschen samt minskat söktryck.
    Vi kommer att rekommendera sökanden att genomföra en webbaserad kurs (Khan Academy) innan terminsstart för att försäkra att samtliga har de kunskaperna som kommer att behövas för att klara av studierna.
    För det mesta kommer innehållet av kursen repeterar det som finns i gymnasiekurserna – med ”lite nytt” som täcker upp två moment som skulle gåtts igenom under Matte 3c.

    Förkunskaper som gäller är:
    Grundläggande behörighet samt Matematik B, Naturkunskap B eller Matematik 2a / 2b / 2c, Naturkunskap 2 (Områdesbehörighet 16/A14).
    Naturkunskap B/2 kan ersättas av  Biologi A/1, Fysik A/1 och Kemi A/1.

    Urval: Betyg 67% och Högskoleprov 33%

    Anmälningskoden för HT2017: LNU-81009

    För mest aktuell information om programmet kan man kolla in följande länk: https://lnu.se/program/ngopt/20172/81009/