Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Linus,
    yrket Vaktmästare är i Sverige icke-reglerat. Det betyder att varje arbetsgivare bestämmer själv vem som anställs, med vilken utbildning "som helst" (det är inte förbjudet för arbetsgivare att anställa med vilken tidigare utb.som helst till yrken som vaktmästare, kontorsvaktmästare, fastighetsskötare, allt-i-allo och "handyman", som är liknande yrken). Men i praktiken så väljer arbetsgivare oftast ngn som både har dokumenterade praktiska kunskaper inom fastighetsskötsel, snickeri, mekanisk verkstad eller som är elektriker alternativt byggnadsarbetare). Rekommenderade gymnasieprogram inför yrket vaktmästare är därför HantverksprogrammetIndustritekniska programmet eller VVS- och fastighetsprogrammet. - i första hand.

    Men jag vill även nämna BA och FT som möjliga (realistiska) vägar till yrket Vaktmästare.
    Jag vill råda dig att söka om till år 1 till ett "praktiskt program" - ett av de som jag nämner här ovan, men att du nu fortsätter läsa på din nuvarande utbildning och gör ditt bästa. Om du blir antagen till ett nytt program kan du i så fall byta utbildning men att du samtidigt också söker sommarjobb/extrajobb inom vaktmästeri. Om du sommarjobbar och/eller extrajobbar som vaktmästare under din gymnasietid, är chanser större att du kan få jobb som vaktmästare efter gymnasiet, även om du tar examen från SA och inte från ngt.yrkesprogram.