T
    Jag har bestämt mig för gå estet med inriktning bild och formgivning och tycker verkligen att det passar mig. Men jag skulle gärna vilja bli veterinär men jag problemet är att jag inte kan gå natur. Jag är verkligen inte lämpad för studier och har väldigt svårt med matten och jag har dysteleksi. Min fråga är om det går att läsa vidare till veterinär eller typ undersköterska fast till djur? Det måste väl ändå gå fast att jag har gått estet?

    1 Svar

    Lena SYV på GymnasieGuiden
    Hejsan, kul att du hittat ett program som du tror passar! Om du fortfarande vill bli veterinär eller djursjukskötare som det heter så kan du komplettera kurser på lite olika sätt efter gymnasiet - inga problem. Det vanligaste är att du läser upp vissa kurser på Komvux eller går ett Naturvetenskapligt basår på högskolan.

    Eftersom veterinär och djursjuksköterska är populära utbildningar så krävs det att du får så bra betygspoäng som möjligt - så satsa redan från början på gymnasiet så du går ut med ett så bra betygsvärde som möjligt. Sen kompletterar du resten efter gymnasiet. /Lena, Syv