Hanna
    Hej! Jag går nu tredje året Estetik och Media på NTI i Luleå. Jag var på väg att byta linje i början av trean men ångrade mig eftersom jag inte orkade gå om hela gymnasiet. Nu funderar jag ännu en gång på att byta men på ett lite annat sätt. Jag har två F från första året, Matte 1b och Medieproduktion. Jag vet att man kan ta studenten trots att man har F i något, men kan jag ta studenten och sen börja om gymnasiet fast en annan linje? Jag vill egentligen bara byta linje direkt men samtidigt älskar jag min klass och vill extremt gärna ta studenten med just min klass på NTI.

    1 Svar

    Lena SYV på GymnasieGuiden
    Hejsan, ja, dessvärre kan du inte gå om gymnasiet när du har tagit studenten - så jag skulle absolut tänka framåt istället för bakåt men att försöka komplettera Matte 1b innan du går ut eftersom den krävs för din examen. Sedan kolla på utbildningar inom vuxenutbildningen inom det du är intresserad av att fortsätta studera. Boka tid med din Syv på skolan och diskutera en väg framåt istället för bakåt och hur du kan hinna komplettera matten innan du går ut.

    Ta vara på din sista tid med din härliga klass - det kommer vara värt mycket och skapa många roliga minnen som du kan leva med - det kan vara mer värdefullt än något! /Lena, Syv