Jasmine
    Jag har precis fått veta att jag har kommit in på min drömskola (enligt preliminära i alla fall). Där valde jag estetiska med inriktningen musik/musikal. Men nu känner jag inte en lika stor lust att gå där längre.

    Det känns som om jag hellre vill börja på mitt andrahandsval, ekonomi-juridik på en helt annan skola.

    Så om jag börjar på den första skolan och ser hur det går, när kan jag som senast försöka byta till den andra? Skulle jag behöva gå om ett år, eller hur lång tid jag då missar?

    1 Svar

    Fråga SYV på Framtidsskolan
    Oj, vilken helomvändning! Fundera ordentligt på om du ska ändra dig. Fördelen med Estet är ju att du ändå kan få en bred behörighet till högskolan. Lägg till en eller två mattekurser så får du samma behörighet som på Ekonomiprogrammet. Men med fördelen att du även får hålla på med din drömsyssla under gymnasietiden! Kan det bli bättre?

    Det är omöjligt att säga nu om du kan byta skola/program när du börjat gymnasiet eftersom allt intag efter alla har börjat sker i mån av plats. Är det fullt på det program du vill byta till så kan du inte byta. Då får du vänta och eventuellt välja om på nytt året efter. Så tänk noga!