Mohammed
    Hej! Jag gick på naturvetenskapsprogrammet i ett helt år men bytte till samhällsprogrammet i år två. Jag har ju självklart inte fått något betyg ännu men undrar ifall man kan ändå byta till vilken skola som helst eller måste man först läsa färdigt ämnen som jag har missat under år 1?

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV
    Hej Mohammed!

    Du kontaktar rektor på den skolan dit du vill byta och frågar om det finns ledig plats.
    Om plats finns, fattar rektor beslut angående om det är OK eller för sent att ta in dig i år.
    En "ny skola" är inte skyldig att ta in en ny elev i slutet av september, även om det finns ledig plats.

    Du behöver inte vänta på att få betyg eller till en viss tidpunkt för att kunna fråga om möjlighet att byta skola och/eller program/inriktning.

    Hälsningar
    Mikael SYV