Nejla?

    hej jag har gått första året på samhälls linijen och jag känner att det inte riktigt va för mig och vill byta till bild och form men kan jag göra det eller blir det skumt?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,

    Med "byta" menar du att du vill söka till år1 och gå tre år på ES/bild-och-formgivning? eller manar du att du vill "hoppa in" i årskurs 2 på ES/bild-och-formgivning? Och vad tänker du på när du frågar om det blir "skumt"? Undrar du om det blir omöjligt eller menar du någonting annat?
    Du har rätt att till och med det året du fyller 19 år göra ansökan via gymnasieantagningen och på nytt konkurrera med dina grundskolebetyg (konkurrera om gymnasieplats).
    Att hoppa in i år2 på gymnasiet är inte elevens rättighet men om ledig plats finns och rektor bedömer att eleven kan på två år uppnå kraven för examensbevis kan rektor fatta beslut om att anta eleven.
    ES/bild erbjuds i Sverige på 107 gymnasieskolor; du finner de skolornas presentationer på gymnasieguiden.se/gymnasium?ES-bild

    Studie- och yrkesvägledare
    • Nejla? : hej ja menar att jag skulle vilja byta till 2:an eftersom att jag inte trivs i den linjen jag går på nu. Och asså skumt precis undrar mer om det skulle va omöjligt att göra det?
    • Milla : Om du sökte via gymnasieantagningen senast sista dagen i omvalet, konkurrerar du med dina grundskolebetyg och får antagningsbesked samtidigt som dagens elever som går i årskurs 9. I annat fall måste du kontakta de skolorna som du vill byta till och fråga om de har ledig plats i årskurs 2 till hösten.