Estelle

    Hej, Jag började i gymnasiet för några veckor sedan. I en annan stad, och allting känns helt okej men jag vill på något sätt få ut mycket mer av gymnasietiden då jag känner att jag inte får det här. Alla mina andra vänner valde att gå estet musik, och alla kan något instrument och är JÄTTEduktiga. Jag kan däremot INGET om musik alls. Hade jättegärna velat lära mig men är rädd att jag kommer känna mig dålig och i underläge. Det andra problemet är att jag isåfall måste byta till en helt annan skola. Allting känns så komplicerat, men jag missar ju jättemycket känns det som.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej,
    lära sig spela instrument eller sjunga eller komponera musik kan man även på andra sätt än genom att gå ES/musik på gymnasiet. T.ex kan man gå på Kulturskolan, delta i verksamhet i någon förening, ta lektioner av en privat musiklärare eller bedriva självstudier.

    Ang. byta gymnasieskola och/eller program nu, när det har gått en månad av läsåret - så kan det bli svårt. Och detta även om ledig plats finns på utbildningen. Finns det inga lediga platser på en utbildning som du vill byta till då kan du inte byta. Om ledig plats finns, så även då kan rektorn säga att efter fler än 2 eller max 3 veckor "in på läsåret" är det för sent då eleverna har redan fått sin introduktion och läst en ganska stor del av kurserna.
    Jag säger inte att det är helt omöjligt att byta, men kan inte heller lova att det skulle gå. Kontakta de skolorna dit du önskar byta och fråga om de har ledig plats och om det i så fall skulle kunna gå att byta och gör det nu, på en gång - för varje dag som går blir det "mer och mer för sent" att hoppa in i en ny utbildning.
    Du kan också söka till ett nytt program till nästa höst, till år1. I så fall råder jag dig läsa nu på din nuvarande utbildning och försöka lära sig så mycket du kan och få så höga betyg som möjligt. Sedan, om du kommer in på en ny utbildning till nästa höst, kan du då bestämma om du vill stanna på din nuvarande utbildning eller börja år1, på nytt, på en annan skola och ett nytt program.

    Inriktning Musik erbjuds i Sverige på följande gymnasieskolor: var god se listan på gymnasieguiden.se/gymnasium?es-musik

    ang. den delen i din fråga som handlar om att "inte kunna ngt inom musik" och ändå komma in på inr.musik på estetiska programmet: det är olika hur olika gymnasieskolor gör sin antagning; ofta krävs det delta i auditions/uppvisning/tester. Men andra skolor tar in på betygen, endast, utan att man behöver göra auditions. Exakt hur de skolorna gör som du är intresserad av, bör du se på skolans egen hemsida, fråga på gymnasieantagningen i din del av Sverige eller ställ frågan direkt till skolan. Om du blir antagen till inriktning Musik, då har de ansvariga för antagningen gjort bedömning att du har en rimlig chans att klara av utbildningen och uppnå i slutet av årskurs 3 kraven för examensbevis. Exakt hur mycket inom musik man måste kunna eller hur duktig man behöver vara bedömer de som gör antagning till den aktuella utbildningen på gymnasiet.

    Hoppas någonting i mitt svar blir till hjälp!
    Lycka till!
    ANNA