Daniel SYV

    Hej Adam; en situation som du beskriver är inte någon vanlig situation. Det finns inte några på förhand givna svar. Möjlighet att byta tillbaka kan bero på om det finns lediga /tomma/ platser på just den utbildningen dit du vill byta.
    Jag undrar också - är det nu helt säkert att flytten inte blir av? eller kan det om några dagar "vända tillbaka" och flytten kanske ändå blir av?
    Jag ser att du är 16 år, dvs ännu icke-myndig. Dina vårdnadshavare bör ta ansvar för situationen som uppstod.
    Många ggr är det bekvämare att bo där man är folkbokförd; man har oftast bättre tillgång till olika förmåner om man bor och är folkbokförd på samma adress. Däri min fråga  - kan du folkbokföra dig där du bor? Det är din folkbokförings kommun som ansvarar för att försöka hitta gymnasieplats till dig. Men om det är långt mellan folkbokförings-kommun och kommunen där du faktiskt bor - blir det ofta "problem".
    Har du varit i kontakt med gymnasieantagningskansliet på den orten där du vill gå på gymnasiet?
    Hälsningar
    D:

    En liten fundering ang. bo i Malmö och gå på gymnasiet i Lund: det är ca 3 mil emellan... hur långt det blir för dig "dörr-till-dörr" vet jag inte... men jag undrar om du har tidigare erfarenhet av att pendla dagligen till skolan till en annan stad? På vintern kan det bli mycket snö och det kan uppstå problem i kollektivtrafiken. Det är rätt tröttsamt att pendla dagligen i 3 år. Det är därför fördelaktigt för dig att försöka komma in på gymnasiet i samma stad där du ska bo under din gymnasietid. Det är en stor fördel att kunna gå till sin skola. Även om det skulle ta - säg- 45 min att gå /enkel väg/ - så är det en stor fördel; du slipper oroa dig för bussen som kan bli försenad! Det ger också extra-motion som är bra för hälsan! :)

    Om du vet att du ska bo i Malmö, rekommenderar jag att du vänder dig till Gymnasieantagningen i Malmö >> och frågar var lediga platser finns på gymnasiet.