Lina

    Kan jag byta universitet när jag påbörjat programmet? Om jag nu exempelvis går tandläkarprogrammet på göteborgs universitet men efter ett år så har jag sökt och kommit in på Malmös, som är mycket närmre där jag bor osv, kan jag då byta universitet utan att behöva påbörja programmet på nytt? exempel börja med t3 någon annanstans? fortsätta programmet på det universitetet jag byter till?

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Lina,
    om man kommer in på ett program på universitetet och har redan godkända högskolepoäng, ansöker man om Tillgodoräknande av tidigare utbildning och får svar om man kan hoppa över delar av programmet. Eftersom Tandläkare är i Sverige ett legitimationsyrke med en "standard-utbildning" som leder till det yrket, så borde mer eller mindre exakt samma kurser och samma upplägg finnas på alla tandläkarprogram i hela Sverige och därför tror jag du får dina kurser från termin 1 och 2 tillgodoräknade och du blir i så fall "uppflyttad" till termin 3 på tandläkarprogrammet men du får gärna kontakta studievägledare på den institutionen dit du vill byta för att höra av hen har att säga om saken.