Jessica
    Har gått natvetenskapsprogrammet i 3 år men har reducerat matte 2c, matte 3c, matte 4 och kemi 2. Har alltså studiebevis men ingen gymnasieexamen.
    Går det att byta ut matte 4 mot en annan kurs med motsvarande poäng?
    • : Har även frågat en annan syv som då säger att det inte går då matte 4 ingår i mitt program. Läste natur-natur under 3 år men reducerade som sagt 4 kurser. Läser matte 2 på komvux nu och känner att matte 4 inte kommer vara något jag kommer att få godkänt i då jag dels är väldigt dålig på matte men har även inga bra förutsättningar för koncentration då jag lider av reumatism och svår depression. Vad är det som gäller egentligen? Om en elev absolut inte klarar en kurs måste något kunna göras för att byta ut den? Har redan 250 poäng F och kan därmed inte ta ett F i matte 4.
    • Anna :

      i Naturvet.programmet ingår som obligatoriska kurser matemaik 1c, 2c och 3c. Matematik 4 ingår inom inriktning "naturvetenskap" men på komvux håller man inte så strikt på inriktningar, utan det är Examensbevis från naturvet.programmet; så matte 4 behöver ej ingå. Dock måste i så fall tema för GA, gymnasiearbete, kunna "klassas som" passande för "naturvetenskap och samhälle" - i annat fall kan man behöva göra om gymnasiearbete. ... Ang. något måste göras om en elev inte klarar av en kurs, som du skriver. Gymnasiestudier är inte obligatoriska. "Tanken är" att man med grundskolekompetens kan söka jobb... så på gymnasienivå görs inte lika stora anpassningar som på grundskolan, som är en obligatorisk skolform. ... På vilket program du läste på gymnasiet är inte avgörande för studier mot examensbevis på komvux. Boka tid med SYV på komvux och gör en individuell planering - mot examensbevis. Det är mycket möjligt att du kan läsa mot examensbevis från Samhällsvet.programmet eller mot Estetiska programmets inriktning "Estetik och medier", i så fall ska du inte behöva läsa matte 3.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Jessica,
    om du har ett studiebevis men vill kunna bli behörig till högskolestudier, behöver du på komvux få ut Examensbevis. I examensbevis från komvux är inte matte 4 en obligatorisk kurs. Du kan alltså läsa en annan kurs á 100 p. och få ut den nya kursen in i examensbevis från komvux.
    Tips! gör studieplanering mot examensbevis med syv på komvux - i den kommunen där du är folkbokförd.

    Hälsningar
    ANNA

    Du frågar /i din kommentar/ vad som gäller för studier mot examensbevis på komvux. Följande gäller: kurser från gymnasiet kan tas in i examensbevis från komvux, men man kan också läsa andra kurser för att "slippa" ta in de kurser som man har betyg i, från gymnasiet.
    Följande frågor är viktigt att tänka på: - hur snabbt vill man bli klar? Kan man tänka sig kunna läsa under lägre tid, kan man i princip läsa om 3 år på komvux och få ett helt nytt examensbevis från ett helt nytt gymnasieprogram.
    - vilken behörighet behöver man ha för planerade fortsatta studier? Exempelvis om man vill komma in på ett program som kräver matte 4, fysik 2 och kemi 1 - då måste man ju ha godkända betyg i de kurserna (men de behöver inte nödvändigtvis ingå i examensbevis, utan kan läsas senare).
    - vilka kurser har just "din komvux" möjlighet att ge plats på? Det vet bara SYV och rektor på just "din komvux".