Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej Roro,
    du kan säkert få ut examensbevis från komvux utan kursen Kemi2 men du blir då inte behörig till de utbildningar som specifikt (för särskild behörighet) kräver just kemi2 och det är bland annat följande utbildningar, i Sverige: läkarprogrammet, veterinärprogrammet, tandläkarprogrammet, olika program som leder till yrken som kemist och liknande yrken som t.ex kemiingenjör; även för flera utbildningar på högskolenivå inom område biologi kan bland annat godkänt betyg i kemi2 krävas.
    Kemi 2 var inte obligatorisk kurs på komvux redan innan 1 juli 2021 och från det datumet har reglerna blivit ännu mer generösa vad gäller vilka kurser som får ingå i examensbevis från KOMVUX.
    Om du inte ska läsa kemi2, vilken kurs bör du läsa i så fall? Det är en fråga som du gärna bör diskutera med SYV-en på komvux. Kursen Entreprenörskap brukar inte krävas för särskild behörighet till någon svensk högskoleutbildning. Till yrkeshögskoleutbildningar (till några få av dem) kan den kursen eventuellt ingå i särskild behörighet - se utbud av yrkeshögskoleutbildningar på www.yhguiden.se
    Du får gärna kika på några yrkeshögskoleutbildningar - snabblänkarna nedan:
    campus-vastra-skaraborg/bygglovshandläggare
    heta-utbildningar-yrkeshogskola/montageledare-solel
    teknikhogskolan/automationsingenjor-robotik
    yrgo-hogre-yrkesutbildning-goteborg/internationell-affarsinriktad-speditör

    Kursen entreprenörskap ger inte meritpoäng. Om du strävar efter högre meritvärde kanske du kan då i stället läsa en kurs som kommer ge dig meritpoäng.