David

    Jag vill söka till civilingenjörsprogrammet i samhällsbyggnad på KTH. Gick teknikvetenskapsprogrammet i gymnasiet och läste Matematik 1c, 2c, 3c samt för grundläggande behörighet matematik 4, fysik 1 och 2, kemi 1 och engelska 6. Undrar om jag fortfarande har grundläggande behörighet till programmet om jag bestämmer mig för att skriva prov i komvux på kurserna matematik 1a, 2a och 3b istället för 1c, 2c och 3c? Om jag får högre betyg på kurserna jag nämt som jag vill ta på komvux, har jag fortfarande grundläggande behörighet och kommer de ersätta mina tidigare mattekurser (1c, 2c och 3c) när jag söker i gruppen B2?

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej David!
    I dokumentet examensbevis kan inget ändras, men om du skickar med nya betyg i matte 1a, 2a och 3b som är högre än dina tidigare betyg i matte 1c, 2c och 3c, då kommer antagning.se räkna in de högre betygen i det meritvärde som du prövas på - i BII, kompletteringsgruppen. Om du redan innan komplettering var behörig, kommer du även fortsättningsvis prövas med det lägre meritvärde i BI, direktgruppen.

    • : Var behörig till BI innan, innerbär detta att om utfallet blir att jag får högre betyg i matematik 1a, 2a och 3b i komvux att jag fortfarande prövas i BI istället för den kompletterade gruppen BII?
    • Anna : Du kommer i BI prövas med det ursprungliga, lägre, meritvärde, som du hade innan kompletteringen, och samtidigt i BII - med det högre meritvärde, som du fick efter kompletteringen.