Moa

    Hej jag läser bank och försäkringsrådgivare på yrkeshögskolan i Göteborg. Jag tycker inte att det känns helt rätt för mig utan det känns bara allmänt fel tyvärr. Jag känner att jag skulle vilja få lite hjälp med vad det skulle kunna finns för möjlighet med att läsa till någon slags lärare. Då jag jobbar som tränare för ungdomar 10-16 år och tycker det är jättekul. Men undrar mest vad det finns för olikas tillvägagångssätt för detta och vad det finns på distans?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej,

    Lärare är i Sverige ett yrke som sedan ett antal år tillbaka kräver Legitimation; i grunden för legitimationen ligger Lärarexamen som man kan få genom studier på Lärarhögskolorna. För att få ut lärarexamen måste man studera minst 3 år på heltid, alltså krävs det 180 högskolepoäng (detta som minst, ofta måste man läsa mer).
    Det finns olika sorters lärare - för olika åldrar och inom olika ämnen; eftersom du jobbar som tränare, kanske Lärare i Idrott "ligger bra till".
    Lärarutb.på Distans - se listan på studera.nu/jamfor-utbildning/lärare-distans-program
    Kika också på flera yrken, t.ex Fritidsledare.