Elev
    Hej! Jag är 16 år och går första året på natur. Snart ska jag välja natur natur eller natur samhäll. Jag kommer nog välja natur natur eftersom jag vill bli astronom i framtiden. Jag tycker dock att fysik är svårt och matte är inte helt lätt. Vad krävs det för betyg för att bli astronom? Vad ska jag fokusera på? Jag tänker göra allt som krävs för att bli astronom jag vet bara inte vad som krävs!

    2 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Johannes!
    Särskild behörighet som universitetsutbildningar i astronomi brukar kräva är godkända betyg i gymnasiala kurser Fysik 2, Kemi 1, Matematik 4.
    Kemi2 brukar inte krävas, och inte biologi heller, så du kan i så fall läsa inriktning Samhälle på NA men välj i så fall fysik2 och matematik 4 som valbara kurser. Du slipper i så fall läsa kemi2 och biologi2.
    Du får gärna kika på yrkespresentationen Astronom på framtid.se
    Om du inte är bra kompis med fysik och matte lär det bli tufft om du vill läsa för att bli en astronom. Just fysik och matematik är huvudämnena och grunden inom kunskapsområde Astronomi.
    Om du undrar hur höga betyg som krävs för att komma in på universitetsutbildningar inom astronomi, så är det svårt att ge svar; för det första så finns det flera olika program på olika lärosäten; för det andra så går antagningsgränserna upp och ner. Du kan också komma in i HP-urvalet om du gör högskoleprovet.
    Försök få så höga betyg i alla kurser du läser! Är du intresserad av astronomi, försök i så fall välja temat för gymnasiearbete som har med astronomi att göra (formellt sett kommer det inte ge dig några fördelar vid ansökan till universitet, men det är roligt att göra arbete i skolan som har med kunskapsområde att göra som du mest är intresserad av).

    • Elev : Bra ide med gymnasiearbetet! Men jag vet inte riktigt vad det skulle vara för arbete/experiment. Det är svårt att göra arbete eller experiment om rymden när jag inte ens har ett täliskop. Har du några idéer på vad jag skulle kunna göra?
    • Milla :

      Var god se astronomiskungdom.se/gymnasiearbete-inom-astronomi-och-rymden

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Johannes,
    För dig som är intresserad av rymden och astronomi, finns bra information och förslag på teman för gymnasiearbete på sajten Astronomisk Ungdom>>

    Studie- och yrkesvägledare