lampa_1
    Hej! Jag går i årskurs 9 och är inte helt säker på vilken linje jag vill välja. Jag har länge bestämt mig för att gå i naturprogrammet, men sen jag fick höra att en av mina nära vänner ska gå på det humanistiska programmet. Jag bestämde mig för att göra lite research om det humanistiska programmet och fick reda på att man läser latin som en av kurserna. Jag har länge varit intresserad av språket och när jag fick höra att det humanistiska programmet hade latin som kurs fick det mig att vilja ta den linjen istället för naturprogrammet. Dock vill jag bli ögonläkare men har fortfarande ett stort intresse för språket. Min fråga är: går det att fixa så att jag kan läsa latin i mitt första år så att jag kan fortsätta med latin 2&3 i tvåan och trean?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    för att en icke-obligatorisk kurs på gymnasiet ska få lov att starta måste tillräckligt antal elever välja läsa den kursen. Teoretiskt sett, finns inom gymnasiet i Sverige följande kurser i ämnet Latin:
    Latin – språk och kultur 1, 2 och 3.
    Det endast en kurs (latin1) som ingår som obligatorisk och den ingår endast i inriktning Språk på HU, vilket du kan se i programplanen för HU>> Så, om du vill läsa latin (på gymnasiet) då måste du välja HU, inriktning språk då får du garanterat läsa en kurs latin, språk och Kultur (så det är inte rena språket utan man läser även om kulturen). Att tillräckligt antal elever väljer kurserna på nivå 2 och 3, kan på förhand inte garanteras. Min gissning är att det är sällan som eleverna (tillräckligt antal) väljer läsa de kurserna.
    Om du kommer in på en gymnasieskola som inom sitt utbud har HU/inriktning språk då finns det en chans att du ska få läsa latin som valbar kurs (kan inte garanteras på förhand för att schemat måste "klaffa" så att du inte missar obligatoriska för dig ämnen när lektioner i latin går).
    Vilka gymnasieskolor erbjuder i Sverige inriktning språk på humanistiska programmet?
    Se presentationer av de 26 gymnasieskolorna på gymnasieGuiden.se/Hu-språk
    Det är alltså inte förbjudet att på andra program än humanistiska programmet läsa Latin men det kan inte heller garanteras att det kan ordnas. Lärare måste finnas som kan undervisa i det ämnen och hen finns mest endast på de skolor som erbjuder  inriktning språk på humanistiska programmet, men sedan måste även tillräckligt antal elever välja läsa kurserna på nivå 2 och 3 vilket kan inte garanteras att det blir så... Kursen Latin,1 läses som obligatorisk på  inriktningen språk på humanistiska programmet och andra elever på samma skola kan, om deras schema så tillåter, också delta. Hur schemat kommer se ut kan man inte garantera på förhand...
    Så, det låter som ett ganska dyster prognos... vad gäller latin på gymnasiet men jag vill påminna om att lära sig saker kan man även utanför sin skola. T.ex kan studieförbund erbjuda kurser i latin, se t.ex folkuniversitetet.se/kurser-utbildningar/sprak/latin Information om studieformen studieförbund kan du hitta på bl a framtid.se/information/studieforbund

    Studie- och yrkesvägledare