Nora
    Jag var med en klass under en dag på estet-linjen. Jag fick ett väldigt bra intryck och det verkade vara en mysig och rolig linje. Jag har spelat gitarr i ca 4 år nu och är väl helt okej på det. Jag tycker det är jättekul att spela men känner att jag inte alls är lika duktig som andra på estet är/kommer vara. Hur bra behöver man egentligen vara för att gå estet? Kan jag vara nybörjare på gitarr och ändå gå den linjen? Jag är ju inte nybörjare men det finns vissa saker som tex fingerspel som jag är mindre bra på. Jag kan inte heller alls mycket musikteori och det känns som om de som går estet är såå bra. Jag vill gå estet musik för det verkar som en mysig linje men jag är rädd för att jag inte kommer hålla måttet och andra kommer tycka att jag är jättedålig. Om vi tex spelar ensemble och min uppgift är att spela ett tab stycke. För mig tar det ganska lång tid att läjra mig en tab medan andra lär sig det på typ 15min. Det kommer vara så pinsamt att vara sämst på sitt instrument och förstöra för alla andra. Är det värt att gå estet ändå eller ska jag satsa på samhälls-linjen istället?

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Tänk på att de som du skuggade på estetiska programmet är ett år äldre och har lärt sig mycket från augusti till februari på ES.

     Tänk också på att om du t.ex vill bli lärare i musik, då är det bra att inte ha alldeles för lätt - för då har man förståelse i hur eleverna har det, när de får kämpa lite...

    Om du brinner för musiken, då är Estetiska programmet, inriktning Musik rätt för dig. Men du kan också prata med lärare i musik på gymnasiet & samråda med dem - du säger till dem precis så som det är, som du ställde din fråga till oss och ber om råd.

    Om du kan leva med att inte blir den duktigaste på musik i klassen (du inser dina begränsningar och gör så gott du kan) - kan du mycket väl trivas och utvecklas i din egen takt utifrån dina personliga förutsättningar och den talangen som du har.

    Det är i alla fall vad jag tycker och råder dig till att göra!

    Hälsningar

    Mikael

    P.S: ber om ursäkt för det tekniska "missöde" när sista delen av texten i mitt svar "föll bort" av en okänd anledning. Internet-troll har väl varit ute igen och busat ...! ;)

    • : Förstod inte riktigt svaret. Du skrev "tänk också på att om du t." och sedan ingenting, vad menade du, vad ska jag tänka på?
    • Mikael : Bra att du hörde av dig! Nu har jag "återskapat" den delen i mitt svar som "blev uppäten av Internett-trollet". :)