Pontus

    Kan jag gå på bild och formgivning om jag inte kan rita?jag ritade när jag var liten och har börjat igen. Jag e mer som en amatör konstnär men är villig att träna superhårt för det jag Vill men vet inte om jag är bra nog. Jag har brecis börjat igen:/

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Pontus, vi har fått svar från lärare som jobbar på ES/inriktning "bild och formgivning", var god läs nedan:

    "Man behöver absolut inte vara bra på att måla och rita för att gå på våra estetiska utbildningar. Eleverna kommer att lära sig olika tekniker men viktigast hos oss är att man har en känsla för design. Vi har två varianter: Design & Inredning och Grafisk Design & Reklam. Här står design och designprocessen i fokus och då är ritkunskaper inte så viktiga. Man läser såklart alla bildkurser och då är det en fördel att man kan rita men inget måste. Eleverna kommer att lära sig estetiska uttryckssätt från grunden. Hoppas det är ett bra svar på din fråga!

    Med vänlig hälsning

    Programansvarig Estetiska Programmet

    Lärare Design & Inredning

    Drottning Blankas Gymnasieskola i Lund ".

    *****
    Och en annan sakkunnig svarar så här: "Man behöver inte vara bra på att måla och rita innan man börjar, men man måste ha ett intresse för bild o form eftersom det ingår många kurser inom området. "

    Studie- och yrkesvägledare