Lisa
    Hej, jag ska snart välja gymnasium och vill gå teknik. Jag är orolig, när jag läser om programmet står det att det är för dem med ett intresse för matte. Jag har C i matte och har neutrala känslor för det. Jag har tidigare testat spetsmatte men återgått till den vanliga och jag förstår inte alltid. Kan jag ändå klara att gå teknik och skulle det passa för mig? Jag är intresserad av NO-ämnen och bild och det är huvudsakligen därför jag gillar tanken av teknikprogrammet.

    Jag undrar också om man kan välja till biologi som tillvalsämne?

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Lisa! att läsa Biologi på teknikprogrammet kan inte på förhand garanteras. Det kan hända att din gymnasieskola ska kunna erbjuda det men eftersom det är ett icke-obligatoriskt ämne på TE, så kan en gymnasieskola endast "ha för avsikt" att erbjuda biologi men sedan kan ta tillbaka det "löfte" om det uppstår lärarbrist eller andra svårigheter.
    Vad gäller matematiken, så ingår det upp t o m matematik 3c i alla inriktningar på teknikprogrammet. Innehåll i kursen matematik 3 kan du se på matteboken.se/lektioner/matte-3
    På TE brukar man läsa matematik 1c, 2c och 3c under första två gymnasieår - detta för att inför årskurs 3 ge eleverna möjlighet att välja läsa matematik 4 och ibland även 5 och/eller matematik specialisering.

    • Mikael : Vill fylla på Julias svar: på inriktningen Teknikvetenskap är även matte 4 en obligatorisk kurs. Ang.intresse för t.ex matten så kan det ändras: det man tycker är tråkigt idag kanske man tycker är roligt imorgon!
    • : Tack så mycket för svaret
    • Anna : vi på Fråga syv är glada om våra svar blir till hjälp! Lycka till!