Anonym
    Jag går just nu i 1:an i gymnasiet med inriktning natur. Jag har F i både fysik och kemi. Jag har redan valt att gå natursam men jag vet inte om jag kan gå vidare till 2:an. Kan jag gå vidare även om jag har F i både fysik och kemi. Jag vill helst inte gå om ett hel år. Det här har oroat mig i flera veckor nu. Kan jag gå vidare?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej!
    en gymnasieelev får läsa vidare till årskurserna 2 och 3 även om hen har många F i kurser på gymnasiet. Risken finns i så fall inte uppnå kraven och i slutet av år3 få ut Studiebevis.
    Studiebevis ger inte behörighet till högskolestudier.
    Studiebevis kan på komvux kompletteras upp till Examensbevis - det man i så fall "förlorar" är betyget i Idrott-och-hälsa1.
    Fysik1a är en kurs á 150 poäng och Kemi1 - på 100p. Sammanlagt är det kurser á 250poäng och det är just det antal poäng som utgör max antal F-poäng som man kan i sitt examensbevis från gymnasiet ha. Nackdelen blir att man "låser in kurserna" i sitt examensbevis; vill man senare höja sitt jämförelsetal/snittbetyget blir man tvungen att höja betygen i just de kurserna.
    Om kraven för examensbevis från gymnasiet kan du läsa på gymnasieGuiden.se/examen

    Får du examensbevis blir du behörig till ganska många högskoleutbildningar - bland annat till alla de som kräver endast Grundläggande behörighet, t.ex. Det blir så om du i alla de resterande kurserna under år2 och 3 får godkända betyg.
    Problemet kan bli att du blir behörig men har för lågt meritvärde och kommer därför inte på någon högskoleutbildning.
    Du har alltså rätt att läsa vidare. Det kan dock bli mycket fördelaktigt för dig att välja om till en ny utbildning och söka till år1 till hösten. Att du söker till årskurs1 på ett nytt program påverkar inte dina nuvarande studier. Du kan alltid tacka Nej till erbjuden plats på en ny utbildning och stanna på din nuvarande utbildning. Jag vill därför rekommendera att du lägger in en ansökan till ett nytt program - till hösten. Det är givetvis du själv som bestämmer. Jag ger dig rådet utifrån följande:
    - det finns inga nackdelar för dig att göra en ny ansökan till gymnasiet;
    - det blir tråkigt att finna sig i en situation där du är behörig till många utbildningar men kommer inte in på dem, har inte lärt dig något yrke på gymnasiet och kan därför ha rätt svårt att få jobb direkt efter gymnasiet.