Hani

    Hejsan! Jag vill plugga till läkare på riga stradins universitet till hösten! Jag läste natur med inriktning sam på gymnasiet vilket innebär att jag inte har läst alla naturkurser. Jag har läst biologi 1-2, kemi 1-2, och matte 3c, det jag däremot inte har läst är matte 4 och fysik. Men just den här skolan jag vill söka till kräver inte att man ska ja läst varken fysik eller matte 4 och nu kommer vi till mitt problem.

    Om jag vill göra en transfer till ett svenskt universitet kan jag göra det då fastän jag inte har behörihetskraven man ska ha i Sverige, alltså fysik 1-2 samt ma4?

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej Hani!
    Det är inte fel att läsa matte 4 och fysik2, tycker jag. Detta för att kunskaper inom matte och fysik behöver man ha så mycket av som möjligt, om man ska läsa till läkare.
    Sedan, frågan om att flytta till ett svenskt universitet under utbildningen - är det till det lärosäte dit du vill flytta, som du får ställa. Det är mycket möjligt att det ej blir aktuellt, över huvudet taget; detta för att Överintag görs, det tas in fler än det finns platser (med tanke på avhopp) + att folk återvänder till utbildningen från olika ledigheter, t.ex föräldraledighet, sjjukskrivningar, och vill flytta från andra lärosäten inom Sverige. Att flytta under sin utbildning i utlandet till utbildningsplats i Sverige blir mycket sällan aktuellt, tyvärr. Därför måste man vara beredd att läsa hela sin utbildning där man kommer in - alltså utomlands.

    Du får gärna fråga studievägledare på de lärosätena där du vill läsa. Svar jag ger nu ger jag utifrån den info vi får från studievägledare på de aktuella utbildningar. Givetvis kan ingen veta exakt hur det blir i framtiden, men med tanke på att läkarprogrammet är så pass populärt och att de eventuella lediga platser ej behöver tillsättas, så är min bedömning att det är liten sannolikhet för att man kan under sin utländska utbildningen flytta över till läkarprogrammet i Sverige.