Elev

    Hej! Har fullständig examen från gymnasiet (gick samhälle). Men ska även göra HP för att öka mina chanser till att konkurrera om fler platser till ett program som jag vill gå på. Nu undrar jag bara, kan jag även hamna i BII gruppen om jag gör en prövning i exempelvis Engelska 6 och får ett högre betyg där? Tack för svar på förhand!

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Ja, det kan du. Om du får högre betyg i minst en kurs som ingår i ditt examensbevis (bortse från U-kurser om du har några sådana - för där heter särskilda regler) kommer Antagning.se i så fall räkna om ditt meritvärde till högre och med det högre meritvärde kommer du prövas i BII, kompletteringsgruppen. Engelska 6 krävs för särskild behörighet till högskoleutb.och kommer därför, för dig, alltid att räknas in - så det är definitivt en av kurserna som (om du får högre betyg) kommer placera dig i BII.