Viktoria

    Hej! Jag sökte till komvux i tron om att jag kunde studera där för att höja mina betyg för att komma in på media och kommunikations utbildningen på universitetet. Jag studerade samhällsvetenskapliga programmet på gymnasiet och fick betyg mellan E-A på allt. Har nu blivit antagen till en kurs på komvux vid namn grafisk kommunikation och undrar om den kommer kunna höja min merit? Kan jag söka in vid BII nu om jag studerar den kursen? Eller är det bara högskoleprovet som gäller för att kunna höja mina chanser att komma in på det programmet på universitetet jag vill gå? Om det är så att bara högskoleprovet funkar, kan jag tacka nej till min plats på komvux? Kursen börjar i september. Tusen tack!

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    hej, om kursen Grafisk kommunikation inte ingår i ditt examensbevis och inte krävs för särskild behörighet till just den eftergymnasial utbildning som du vill söka till - kommer inte betyget i den kursen påverka. du läser i så fall för att få mer kunskap.
    Att tacka Nej till erbjuden studieplats kan man göra både innan och under kursens gång. Det är frivilligt att läsa på högre nivå än grundskola. :)