Kristoffer

    Hej, Jag gick ut gymnasiet 2008 och har betyg som ger mig behörighet att söka till högskolan. Nu har jag lite funderingar kring att höja mitt meritvärde för att ha en bättre chans att komma in på de utbildningarna jag funderar på. 1 - Som jag förstår det så kan jag göra prövningar i de ämnen jag redan har i mitt slutbetyg för att höja mitt meritvärde. Tex att gå från G till MVG i en 100p kurs höjer med 0.4 poäng? 2 - Vissa kurser i mitt gymnasiebetyg är "lokala kurser". De är inte specifika till min inriktning, utan de var "elevens val". Kan jag göra prövningar på dom, eller ersätta dom med andra kurser genom komvux eller prövningar? 3 - Har jag samma möjligheter efter 1 juli 2020, förutsatt att det inte blir en förlängning? 4 - Om inte - vilka möjligheter har jag efter 2020 att höja mitt meritvärde?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Du kan höja betygen i de kurserna som har motsvarande nya kurser, se listan på https://www.uhr.se/globalassets/syv/infomaterial-faktablad/regelinfo-div/tabell-for-utbyteskomplettering-med-gy11_vux12.pdf

    Om du redan har ditt Slutbetyg som ger dig grundläggande behörighet då gör det ingen skillnad för dig om möjlighet att få ut ett Slutbetyg blir förlängd efter 1 juli 2020 eller inte.

    Studie- och yrkesvägledare