Amanda

    Jag är utbildad skådespelerska på amerikansk skola och vill nu komplettera detta med en svensk lärarexamen - ev. tvåämneslärare i svenska/engelska och teater. Först undrar jag om mina teaterstudier kan motsvara höskolepoängen som krävs i teaterämnet? Sen undrar om denna utbildning kommer att gå att få jobb på även i New York/New Jersey/Conneticut?

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Amanda!
    Jag vill råda dig fråga de som anställer lärare på de skolorna där du i USA vill arbeta - för att det är de som bestämmer vilken utbildning de kräver att man har (eller önskar att man har).
    Du nämner bl a att du vill bli lärare i svenska och sedan jobba i USA. Jag undrar om hur ofta förekommer undervisning i svenska i USA. Det finns säkert där också men jag tror det är en ganska så "smal"/liten nisch - alltså inte finns många tjänster där undervisning i svenska ingår på skolorna i USA.
    Har du engelska som ditt modersmål?
    Om inte - så undrar jag om en skola i USA skulle anställa lärare att undervisa i engelska när läraren har ett annat modersmål än engelska? Kanske... eller kanske blir det rätt så svårt att få jobb.
    Oftast rekommenderas det att skaffa sig högre utbildning i samma land där man senare vill arbeta; detta pga arbetsgivare känner de utbildningar som ges i landet bättre, än de utländska utb.

    • : Tack för svar! Jag håller med om ditt resonemang och ska höra mig för med skolorna vad de har för krav på utbildning.
    • Julia :

      Bra, gör det och lycka till! ... på tal om ämnen som är mest gångbara i alla länder (om du vill utbilda dig till lärare i Sverige och jobba sedan i ett annat land) så är det t.ex matematik, naturvetenskapliga ämnen, som fysik, kemi, biologi (naturkunskap), annars också estetiska som bild och musik. Även "hantverk" kan man med stor sannolikhet undervisa i - oavsett vilket land man är utbildad i. Men språk är svårare för här handlar det ofta om "modersmål"/brytning/uttal - och de språken som inte är ens modersmål blir man aldrig "perfekt" i , alltså utan brytning och "fel" prosodi (språk-melodi).