Emma
    HEJ, JAG GÅR I 9:AN I ÅR OCH JAG VET VILKEN LINJE SOM JAG SKA VÄLJA.
    NUTUR PÅ VASASKOLAN.

    JAG HAR HÖRT ATT DET ÄR HÖGT TEMPO MEN JAG GÅR REDAN EN SKOLA SOM MAN MÅSTE TA EGEN ANSVAR SÅ JAG TYCKER ELLER TRO ATT JAG KOMMER KLARA AV DET.

    MEN PROBLEMET ÄR ATT JAG HAR E I BÅDA NO OCH MATTE, JAG HAR ALLTID TYCKT ATT DE ÄR TRÅKIGA OCH JOBBIGA ÄMNE.

    MEN NU KÄNNS NATUR LINJEN SOM ETT BRA VAL.

    MEN JAG HAR EN JOBBIG KÄNSLA I MAGEN ATT JAG INTE KOMMER KLARA AV.................................................................................................................................................................................................................................................................................
    ,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
    TROR NI ATT NÅN SOM JAG KAN KLARA AV NATUR LINJEN?

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV
    Hej Emma!
    Bra att du tar gymnasieval på allvar och funderar mycket och ställer frågor till dig själv och till oss - för att komma fram till ett bra beslut!

    Du vill "klara av" Naturvetenskapsprogrammet, skriver du men jag undrar vad du menar med att just KLARA AV?
    Vad ska du göra efter gymnasiet? Vad är ditt mål i kommande yrkeslivet?

    Om du t.ex. (vi tar det bara som exempel :) skulle velat söka till Veterinär, Läkare eller Tandläkare - så kan du bli behörig på NA med alla E betyg men du kommer inte in på en attraktiv högskoleutbildning med E-betyg från gymnasiet. För så populära utbildningar som t.ex. Läkare, Tandläkare, Veterinär, Psykolog, Jurist och Arkitekt - krävs det så gott som A-betyg i alla kurser på gymnasiet och inte ens då kan plats på högskolan garanteras.

    Om man inte lär sig något yrke och det gör man inte på högskoleförberedande program och "klarar av" gymnasiet - så har man "allmän gymnasiekompetens" vilket är jättebra men vad ska man göra sen?
    Att få jobb blir svårt då man inte har något yrke.
    Att komma in på högskola (i alla fall på den utbildning som man vill komma in på) har man för låga betyg för.
    Det finns ett antal ungdomar i den situationen idag som i år eller i fjol "klarade av" ett högskoleförberedande program, t.ex. Naturvetenskapsprogrammet - och idag är arbetslösa. De känner att de befinner sig i en svår situation: de vill skaffa sig yrkesutbildning men Komvux säger Nej pga de redan har gymnasiekompetens.
    Det är mycket möjligt att jag inte vet eller förstår någonting av vikt och därför ber dig förklara för mig vad uppnår man med att "klara av" ett högskoleförberedande program med E-betyg i alla kurser? Vad ska man använda de betygen till? Det är det jag inte riktigt förstår.
    Det kan vara upp till 500 sökande till en plats som handläggare på Försäkringskassan, t.ex eller som Administratör, Receptionist/telefonist. Konkurrensen är enorm till alla jobb som kräver "allmän gymnasiekompetens", däremot om man är utbildad kock, undersköterska, elektriker eller bussförare - är konkurrensen mycket mindre.

    Har man yrkesexamen (från ett yrkesprogram) har man många fler alternativ efter gymnasiet:
    - man kan få jobb
    - man kan söka till yrkeshögskola (se hela utbudet på www.yhguiden.se )
    - man får läsa enstaka kurser på komvux för att komplettera för behörighet till vidare utbildning
    - om du på ett yrkesprogram läser eng 6 och upp till svenska/svenska som andraspråk 3, vilket du har rätt till (det är bara att säga till på skolan), får du även Grundläggande behörighet till högskolestudier.

    På Naturvetenskapsprogrammet läser man det avancerade spåret i matte och obligatoriska kurser är Matte 1c, 2c och 3c. Avhopp från NA och Teknik beror oftast på att man inte klarar av matte, fysik och kemi och på NA - även biologi.
    Det är inte bara hastighet (det går fort) men att det även är avancerat spår i matte på NA och på Teknikprogrammet. Du kan se innehåll i kurserna på www.matteboken.se

    Hälsningar
    Mikael SYV