Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Lovisa,
    gymnasieskolorna försöker utöka antal platser på de populära utbildningar - så mycket de bara kan (det begränsas av lokaler, tillgång till lärare och andra "hinder"). Försök få så höga betyg i slutet av årskurs 9, som du kan! Mer kan du inte göra. Bra att du har lagt även andra skolorna in i din gymnasieansökan.
    Vart antagningsgränsen hämnar nästa gång, är det ingen som vet. Det kan påverkas av många olika faktorer, t.ex om nya skolor öppnar i samma stad och en del gymnasiesökande söker dit och trycket på de övriga skolorna minskar... eller om gymnasieskola lyckas öppna fler utbildningsplatser, vilket vi får hoppas på!
    Vi håller tummarna!
    Lycka till!
    Julia syv