Lana
    Hej! Det är så jag gick i samhällsprogrammet och förra året blev jag klar med gymnasiem men fick inte examen.
    Jag undrar nu om jag kan fortfarande söka till yrkeshögskola men jag inte har gymnasietexamen?

    Jag vill söka till Behandlingspedagog i Linköping och dem kraver engelska 5 och svenska 2 och jag är godkänt i dem två, finns de chans att komma in då? Eller jag måste ha examen med mig?

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej Lana,

    du är intresserad av den här yh - behandlingspedagog i Linköping>>; - och jag har nu pratat med en sakkunnig och fick veta följande: det är mycket svårt att få LIA (praktik)-plats om man är under 25 år gammal; de flesta arbetsplatser tar inte emot. Och utan har genomgått LiA, lärande i Arbetslivet, går det inte att ta ut yrkeshögskoleexamen.
    Därför är yrkeshögskoleutbildningar tvungna att mer eller mindre säga Nej till sökande som är under 25 år. yh-utbildning kan inte tvinga arbetsgivare att ta in på praktik; och arbetsgivare tycker att de som är under 25 år har för lite livserfarenhet.
    Du kan söka - ingen kan förbjuda dig att söka och det är, allmänt sett, inte omöjligt att komma in utan examensbevis; du kan troligtvis blir "stoppad" pga din låga ålder. Medelålder på den utbildningen är 30 år... och du är bara 20 år.
    Mina råd till dig blir att du
    1. söker till yrkeshögskoleutbildning som du är intresserad av med vetskap att chansen är liten (mycket liten);
    2. planerar för att ta ut Examensbevis
    3. försöker skaffa dig arbetslivserfarenhet inom relevanta arbetsområden som psykvård; eller där man har med upprörda och/eller påverkade (berusade eller drogpåverkade) människor att göra, ex. inom störningsjouren eller i en kundtjänst, som ordningsvakt eller väktare, som parkeringsvakt mm. - och att du planerar på lång sikt - söker samma eller liknande utbildningar när du blir 24 år /så att när det är dags att ha LiA, är du redan 25 år/.
    4. du kan också läsa psykologi, beteendevetenskap och liknande ämnen - både på gymnasial och på eftergymnasial nivå, vilket kommer också att öka dina chanser att komma in på yh Beteendepedagog eller på liknande utbildningar.

    Liselotte
    • : Tack för svaret, men kan jag istället söka en annan program/yrke utan gymnasieexamen?
    • : Inom yrkeshögskola då menar jag?
    • Anna : Det är inte uteslutet att bli antagen till en yrkeshögskoleutbildning utan examensbevis... egentligen är man inte behörig, men yrkeshögskola kan ta in även obehöriga. Därför tycker jag du bör söka alla de yrkeshögskoleutbildningar som du är intresserad av. Se www.yhguiden.se - och lycka till!