Markus
    Hej! Jag kommer gå ut 3an i år med 19.00 poäng med meritpoäng. Min fråga är helt enkelt ifall jag skulle kunna göra prövning på komvux för att höja vissa kurser, och då ta mig förbi antagningsgränsen på Handels som i höstas var 19.71 i kompliteringsgruppen. Hur stor chans är det att komma in i en högskola efter att ha prövat upp sina betyg? Vilka kurser kan man göra prövning på? Kan man göra prövning även fast man inte har något F?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Markus!

    Vad som gäller vid Prövningar kan du läsa här >>

    Om du med HHS menar Handels högskola i Stockholm, då tycker jag att det är mycket bra om du läser på deras hemsida och kanske även kontaktar personal på den skolan direkt. HHS är en privat högskola som sätter upp egna regler, t.ex. erkänner de inte Meritpoängen (i alla fall har de inte gjort det under de senaste åren). I behörighet till HHS ingår det också att inte ha lägre än C-betyg i gymnasiala kurser. Deras behörighetsregler är ganska speciella och skiljer sig från de behörighetsreglerna som gäller på de andra högskolorna/universitet.

    På vilket sätt man höjer betygen (genom prövningar eller genom att läsa på komvux) borde inte spela roll, det gör det inte när man söker till andra högskolor/universitet men det är, som sagt, mycket bättre att lusläsa på deras hemsida och om något är oklart, kontakta skolan direkt.

    Jag hoppas mitt svar blir till hjälp för dig, även om jag inte kunde ge ett kort och definitivt svar på din fråga.

    Lycka till med dina studier!

    Milla SYV

    Studie- och yrkesvägledare