Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Leo,
    om du har godkänt betyg i kemi2, så har du särskild behörighet vad gäller ämnet Kemi.
    För övrigt, så behöver du ha Examensbevis från gymnasiet eller från komvux med godkända betyg i svenska 2 och 3 samt engelska 6 + godkända betyg i fysik 2, biologi 2 och matematik 4. På så sätt blir du behörig till tandläkarprogrammet. Har du tillräckligt högt resultat från högskoleprovet, kommer du in i HP-urvalet och då spelar det ingen roll hur högt eller lågt meritvärde du har på dina betyg.
    Du läser fortfarande på gymnasiet och med det har rätt att göra prövningar i de kurser i vilka du får F i. Jag tycker du bör använda dig att den möjligheten och göra prövning i kemi1. Får du godkänt betyg i kemi2, då bör du kunna klara prövningen i kemi1 med lägst godkänt betyg (E), men det är möjligt du får högre betyg än E. Det skadar inte att slippa ha F i examensbeviset och att ha så högt meritvärde som möjligt.
    Du kan behöva högre meritvärde till "någonting" senare i livet. Examensbevis utan F ser också "snyggare ut". T.ex om du söker sommarjobb innan du vet om du kommit in på tandläkarprogrammet eller ej, så har du inga meriter att visa upp för arbetsgivare än ditt examensbevis från gymnasiet; Examensbevis utan F-betygen ser bättre ut och höjer dina chanser att få sommar- och även extrajobb (om du t.ex vill ha extrajobb under tiden du läser på tandläkarprogrammet).
    Efter det att du får ut ditt examensbevis från gymnasiet blir det mycket svårare att "fixa" F-betyget. För det första så är det svårt att hitta var man kan anmäla sig till prövningar; för det andra så kommer du behöva betala prövningsavgift (nu är den på 500 kr men kanske höjs i framtiden...) och för det tredje så kommer inte F försvinna från ditt examensbevis även om du får A i kemi1 efter det att examensbeviset är utfärdat. Ingenting i examensbeviset får ändras. Exempel: du tar ut examensbevis med F i kemi1. Du gör efter det prövning i kursen och får A. Du har då ditt "gamla" examensbevis med F i kursen + utdrag från betygskatalogen med A i den kursen. Du skickar i så fall båda de dokumenten, för att A i kursen ska räknas in i stället för F.
    Så, jag tycker absolut att det finns flera anledningar för dig att göra prövning i kemi1 innan du går ut gymnasiet. Tidpunkt för prövningen är det din skola som bestämmer. För dig är det fördelaktigare att göra prövning så sent som möjligt för att du hinner då lära dig mer inom kemi (du kommer ju att läsa kursen Kemi2).

    Studie- och yrkesvägledare