wezzah
    Hej!

    Jag läser för närvarande samhällsvetarprogrammet på MIUN, sista terminen. När jag blir klar innebär det att jag bland annat har läst 90 hp statsvetenskap och 60 hp sociologi, med mera. Sammanlagt 180 hp.

    Behörighet till ämneslärare, två ämnen till gymnasiet är emellertid Statsvetenskap 60 hp + Sociologi 30 hp + Nationalekonomi 30hp. Jag har ju inte läst någon nationalekonomi och undrar därför om jag ändå kan söka utbildningen som börjar sommaren 2024 ändå, eller om jag måste vänta ett år till nästa ansökningsperiod och under den tiden läsa 30 hp nationalekonomi. Därtill - finns det några särskilda 30 hp i nationalekonomi jag bör läsa?

    Hoppas att min fråga går att förstå!

    Tack på förhand!

    Wictor Strand

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    du får bäst (mest rätt) svar från antagningsgruppen på det lärosäte där du vill läsa KPU. Ansökan måste man göra inom anmälningsperioden men sedan finns det ett senare datum för sista kompletteringsmöjlighet. Om huruvida just KPU skulle kunna göra undantag och t.ex göra den så kallade "villkorlig antagning" (med kravet att du så fort som möjligt kompletterar det som fattas för behörighet till programmet) kan jag inte svara på - kan bero på om de får många sökande och kommer ha reserver av helt och hållet behöriga sökande eller om lediga platser kommer finnas på KPU-programmet på det lärosäte... men du får, som sagt, bäst svar från de som jobbar med antagningen till KPU; där kan du ställa även din andra fråga om "vilka 30hp" inom nationalekonomi som du bör läsa. Om jag fick gissa skulle jag rekommendera en kurs i nationalekonomi á 30 hp, alltså en kurs som går på heltid under en termin eller på halvtid under två terminen (och inte små kurser som sammanlagt skulle uppgå till 30 hp).

    Studie- och yrkesvägledare