Kajsa
    Hej! Jag har nu under höstterminen läst kursen filosofi 1 och jag går tredje året på gymnasiet. Min lärare satte betyget C men jag var väldigt nära ett B. Jag frågade om jag fick komplettera upp det till ett B men det fick jag inte. Min fråga är om det är en skyldighet för läraren att göra så att eleven kan nå ett högre betyg (om den var så pass nära ett högre) genom att komplettera. Eller om läraren själv får bestämma hur den vill göra?

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej Kajsa!

    Det är Iäraren som sätter betyg. Så svarar SkoIverket när man stäIIer frågan tiII dem. Det finns inte inskrivet någonstans att eIeven har rätt att kompIettera för att uppnå ett högre betyg, när betyget väI är satt, tyvärr.

    Jag Iedsen att behöva ge dig ett svar som du med aII sannoIikhet bIir Iedsen över. :(

    VänIigen

    Liselotte SYV

    Liselotte