Sophie

    Hej! Jag vill läsa de kurser som ger extra meritpoäng i gymnasiet, matematik, engelska 7 och moderna språk, för att ha större möjlighet att komma in på läkarlinjen till universitetet. Dock så kan man ju bara få max 2,5 i meritpoäng och inte 3,5. Varför är det så och kan jag läsa alla tre kurser? Jag tycker att alla ämnen är roliga och vill inte välja bort någon. Kan jag läsa alla tre kurser men ändå få 2,5 i meritpoäng som mest, eller måste jag välja bort någon?

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej!

    Vilka valbara kurser som just din gymnasieskola kan erbjuda dig att läsa - måste du få svar på från just den skolan.
    Reglerna kring meritpoäng: läs gärna information på GymnasieGuiden.se/merit - max 2.5 (ingen kan få fler).
    Godkänt betyg i engelska 7 ger + 1.0 meritpoäng. I moderna språk 3 --- + 0.5 meritpoäng; i mod.språk 4 --- + 1.0 och i mattekurserna är det beroende på vilken mattekurs som krävs för särskild behörighet till just den utbildning du söker, t.ex läkarprogrammet kräver matematik 4, och därför får man meritpoäng för matematik5 och matte specialisering. För matte 5 får du som söker till läkarprogrammet + 1.0 meritpoäng och för matte specialisering -- + 0.5.
    Om du läser på naturvetenskapsprogrammet (NA), då ingår endast en kurs moderna språk som obligatorisk, så om du läser endast mod.språk 3, får du + 0.5 för godkänt betyg i den kursen.
    Du kan t.ex läsa eng7, mod.språk3 och matte5 - och om du får godkända betyg i alla de 3 kurser, får du just exakt 2,5 meritpoäng.