Lilian

    Hej, Jag vill plugga till apotekstekniker och jag har nästan alla ämnen som man behöver till. Men jag har bara 2000 p och läser nu 200p till, jag måste söka i november. Min fråga är kan jag söka och bli antagen om jag har bara 2200p ? Jag har sökt flera kurser men de kommer inte starta p.g.a Covid-19 . Och jag vill inte vänta ett år till bara för att jag saknar 50poäng . Tack i förhand

    • :

      Hej Lilian!
      Yrkeshögskolor kan ge undantag från behörighetskrav och se på aspekter som arbetslivserfarenhet eller annan kompetens, på ett mer friare sätt än vad högskolor och universitet gör. Jag tycker du därför ska söka ändå och se vart det leder. Ett tips är att möjligen göra prövning i en 50-poängskurs, eller läsa en sådan under tiden, med målet om att ha tillräckligt med poäng att söka.
      MVH, Brendan (ej SYV)