Agnes
    Hej, jag går i nian just nu och kommer förhoppningsvis gå naturvetenskap- naturvetenskap på gymnasiet. Sedan vill jag gärna studera i USA eller England men vet inte exakt vad jag vill studera. Eftersom jag vill läsa natur undrar jag om det är svårare att komma in på universitetsprogram som tex economics eller law om jag går natur? Eller kan jag studera annat än science om jag ångrar mig. Jag undrar också om Natur- Sam inte ger behörighet till att läsa medicin eller kemi utomlands? Eller kan man fortfarande bli läkare om jag går det.
    • SYV : Hej Agnes
    • SYV :

      Jag arbetar på en gymnasieskola som har både Naturvetenskapligt program och IB programmet (SSHL Sigtuna) Jag har lång erfarenhet av att hjälpa mina NA och IB elever att söka universitet i olika delar av världen. Jag har också träffat många Admission officers från toppuniversitet.  Mitt svar är att du absolut kan söka till och bli antagen till bra  universtiet utomlands både efter NA och IB MEN det kan finnas vissa fördelar om du har gått IB .

      Värt att notera är att i grund och botten är alla universiet är intresserade av duktiga elever oavsett vilket gymnasiesystem de har gått. För både NA och IB kan man deklarera mot universiteten  att det är "most demanding  program" som en elev kan gå på gymnasiet i Sverige.

         Den stora skillnaden är att inte alla universitet har haft tidigare sökande som gått NA men de flesta universitet har erfarenhet av sökande som gått IB.

      En del universitet   (vanligt i tex Kanada)  har också  stipendier kopplade till just IB utbildningen.

      Universitet i USA kan ge dig credits (universitetspoäng) om du har bra betyg i dina Higher level ämnen på IB.

      En annan viktig skillnad är att du är mycket bättrre språkligt  förberedd om du gått IB. Om du går NA kommer du att behöva ta ett språktest.

      Mitt bästa råd är dock att välja det program som du tror passar dig bäst eftersom i grund och botten är det viktigaste för alla universitet vilka betyg du har. Om du går ett program som du trivs på kommer du att orka göra det jobb det krävs för att nå de betyg du strävar efter.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Agnes,

    om du efter gymnasiet vill läsa utomlands, rekommenderar vi i första hand IB-diploma, den internationella utbildningen bl.a pga undervisning på IB är på engelska och programmet är anpassat till de kraven som finns på högre utbildningar utanför Sverige.

    Se gärna en lista på var IB-diploma erbjuds: gymnasieguiden.se/gymnasium?program=IB

    För övrigt, så är det svårt att veta vad högre utbildningar utomlands - bl.a i USA och England - kommer att kräva av dig som sökande - om 3-4 år... en sak är säker dock: läs så mycket engelska som möjligt!

    Som sagt, omöjligt att veta vad de olika universitet utomlands kommer att sätta som krav på att få komma in - om några år, men som det är nu så brukar man vara behörig till liknande studier utomlands om man är behörig i Sverige; och vad gäller läkarprogrammet så är det endast NA/inriktning naturvetenskap (av de nationella svenska program) som erbjuder alla kurser som krävs inför läkarprogrammet, alltså gymnasiala kurser: fysik2, kemi2, biologi2 och matematik4.