Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    den här utbildningen - hkr.se/program/VGFH2 kräver endast Grundläggande behörighet. Om du redan har grundläggande behörighet till högskolestudier eller inte kan jag inte ha någon uppfattning om för att jag vet inget om din tidigare utbildningsbakgrund. Om du inte har någon avslutad utbildning på gymnasial nivå (sedan innan) kan du uppnå grundläggande behörighet på följande sätt:
    - examen från komvux med godkända betyg i svenska eller svenska som andraspråk 2 och 3 samt engelska 6;
    - omdöme från en folkhögskola (studieomdöme om grundläggande behörighet);
    - 3-årig arbetslivserfarenhet i kombination med ett antal gymnasiala kurser med godkända betyg, se antagning.se/sv/betyg-och-behorighet/en-annan-väg
    Om du vill få grundläggande behörighet genom examen från komvux, så måste du ha 2400 betygsatta gymnasiala poäng (av dem max 150 poäng får vara betygsatta med F, icke-godkänt). Yrkespaket som förbereder till yrket Barnskötare brukar innehålla 1300 poäng men det kan förekomma olika innehåll i barnskötarutbildningar, men du behöver hur som helst få ihop till 2400 gymnasiala poäng (vilket motsvarar studier på heltid i tre läsår). Du måste också, bland annat, ha godkända betyg i svenska 1, 2 och 3, i engelska 5 och 6 och i matematik 1 (t.ex matematik 1a). Mitt förslag är att du gör planering mot examensbevis tillsammans med SYVkomvux.

    Studie- och yrkesvägledare