Erik
    Hej! Jag vill läsa till Kvalificerad signaltekniker på Trafikverksskolan nästa höst. Dock saknar jag de tre behörighetsgivande kurserna Praktisk ellära 1, Mekatronik 1 och Elektromekanik 1. Jag vet att de kurserna går att läsa in på campusförlagt på komvux på diverse skolor, men nu undrar jag specifikt om det finns någon skola i landet som tillhandahåller
    dessa som distanskurser. Tack på förhand!

    1 Svar

    Peter SYV på GymnasieGuiden

    Hej Erik,
    pga de kurser du behöver läsa för behörighet är kurser på gymnasial nivå, då vänder du dig till komvux i den kommunen där du är folkbokförd. Det är komvux i just "din kommun" som får ekonomisk ersättning för att ge dit utbildning på gymnasial nivå och komvux i andra kommuner kommer inte anta dig pga de får ej ngn ersättning för att ge dig utbildning. Undantag: det är inte förbjudet för komvux i din kommun att köpa kurser för dig från andra kommuner med det händer sällan pga det är dyrt för komvux att göra och komvux måste inte göra det... så det är rätt så ovanligt att få läsa på gymnasial nivå i en annan kommun än din "hemkommun" - alltså där du är folkbokförd. Prata med komvux i din hemkommun. Om det ej finns distanskurser utan skolförlagda kurser, fråga om din komvux skulle gå med på att betala "interkommunal ersättning" till en annan kommun som erbjuder läsa på distans. Om du får svar att din komvux ej kommer att betala, då är det meningslöst att leta efter kurser i andra kommuner; du kommer inte bli antagen, tyvärr.
    (Med "din kommun" eller "hemkommun" menas "den kommunen där du är folkbokförd).

    Förberedande (behörighetsgivande inför yrkeshögskoleutb.) kurser
    kan ibland erbjudas av yrkeshögskolan. Om det se info på utbildningens sida. Om du är intresserad av utbildningar på Trafikverksskolan, se om du hittar info om en sådan förberedande utbildning på skolans hemsida, eller fråga personal på den skolan. Kontaktuppgifter till Trafikverksskolan finns bl.a på yhguiden.se/trafikverksskolan