Frida
    Hej, jag har en fundering!

    Det är nämligen så att jag går i tvåan på gymnasiet i norra Sverige och har en pojkvän i södra Sverige. Jag hade velat flytta till honom och fortsätta mitt sista år där. Jag vill inte och klarar inte längre att vara utan honom. Jag läser på ekonomilinjen med inriktning juridik och i staden jag har sökt skolor finns ej några platser kvar. Jag funderade därför om jag möjligtvis skulle kunna läsa på folkhögskola/komvux i stället?

    Att nämna är att jag är 18 år gammal och får därför inte börja än på komvux... Jag vet inte hur det är med högskola? Annars får jag väl ha ett uppehåll av studier och fortsätta sen. Är det möjligt att läsa in ett års studier från ekonomiprogrammet på komvux?

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej Frida!

    När man är 18 år, är man för ung för komvux men den kommunen där du är folkbokförd skulle kunna köpa plats för dig på komvux - du kan i alla fall fråga om det.

    Ett annat alternativ är att söka till distansgymnasiet, Korrespondensgymnasiet>>

    Och så finns det möjlighet att läsa på en folkhögskola. Folkhögskolorna tar in från 18 års-åldern. Deras gemensam hemsida är www.folkhogskola.nu Folkhögskola ger Omdöme, inte betyg. Det är inte dina betyg från åk1 och 2 från gymnasiet som kommer att spela roll om du nu byter till en folkhögskola, utan dina faktiska kunskaper. Lärare på en folkhögskola kommer att testa dina faktiska kunskaper och bygga vidare på dem. Det är för det mesta "allmänna linjer" som finns på folkhögskolor vad det gäller att uppnå behörighet till högskola. Att läsa någon "juridisk inriktning" på en folkhögskola kan bli ganska svårt... men se på www.folkhogskola.nu Du kan också kontakta folkhögskolornas genemsam Informationstjänst.

    Angående det att det inte finns plats på gymnasieskolor... situationen kan ändras, som t.ex på din nuvarande skola, där du upptar en plats. Om du slutar på din skola, befrias det en plats som en annan elev kan få. På samma sätt kan det bli på någon av de skolorna i södra Sverige dit du vill byta. Därför tycker jag att du bör skicka en förfrågan och begäran till alla de gymnasieskolorna inom pendlingsavstånd från din framtida bostadsadress i södra Sverige- att de kontaktar dig i fall någon plats blir ledig. Du hittar alla gymnasieskolor som erbjuder rätt utbildning på www.gymnasieguiden.se

    I Skåne ser jag nu 17 gymnasieskolor som erbjuder EK, Juridik>> och det är inte omöjligt att pendla inom hela Skåne, men se själv hur långt du skulle kunna pendla.

    Jag hoppas att någonting i mitt svar blir till hjälp för dig!

    L. :)

    Liselotte