levia

    Hej Jag tänkte att läsa moderna språk 1 på komvux, eftersom modersmål finns inte så tänkte jag att ta moderna språk italienska 1 istället. Kan jag göra det även om det är redan mitt modersmål?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    Det är inte förbjudet att läsa sitt modersmål som moderna språk. Men jag undrar vad syftet skulle vara med att - för dig - läsa Italienska 1? Min gissning är att du kan innehåll i den kursen (redan) och kan ganska lätt få betyget A. Men frågan är vad ska du göra med det betyget? Läser du mot examensbevis från komvux? och saknar antal poäng och vill samtidigt få högre meritvärde, då förstår jag... men om du redan har examensbevis från gymnasiet eller från komvux, hur ska du använda betyget i Italienska 1?

    Studie- och yrkesvägledare
    • levia :

      tack för svaret men jag saknar 100p för 2400 poäng för examensbevis så tänkte jag och ta italienska

    • Milla : OK, då förstår jag. Ju, du kan ha Italienska 1 i ditt examensbevis från komvux.