Hej Alice!
    Innehåll i kursen Biologi 2 baserar sig på att man har kunskaper i Biologi 1. Likaså är det med kemi: innehåll i kursen Kemi 2 bygger på att man kan det som läses inom Kemi 1. Det blir svårt att hänga med i kurserna om man ej har en stabil grund (vad det gäller kunskaper i just de ämnena).

    Du kan komplettera på Komvux eller kanske söka till ett naturvet.basår på högskola. Vad skillnaden är i att läsa på Komvux respektive på Nat.basåret kan du se på den här sidan där vi specifikt riktade oss på att förklara just detta: http://www.fragasyv.se/info/komvux-eller-naturvetenskapligt-basar

    Däremot om du frågar Antagning.se som bedömer om sökande är behöriga och sedan gör antagning till högskoleutbildningar i Sverige, så kommer de att svara att de inte bryr sig om du har betyg i Kemi 1 och Biologi 1, utan för just BEHÖRIGHET krävs det att du har betyg i kurserna på nivå 2. Därför kan man inkomma med betyg i just Kemi 2 och Biologi 2 och sakna betyg i Kemi 1 och Biologi 1. Man är då ändå Behörig. Så svarar Antagning.se. Men i praktiken är det är mycket svårt att få godkända betyg på nivå 2 om man inte har betyg på nivå 1. Möjligtvis kan man - om man genom självstudier skaffar sig tillräckliga kunskaper - klara Prövningar i kurserna på nivå 2 direkt. Men om du ska läsa på komvux eller på nat.vet.basår på högskola, då börjar man med kemi1 och bio1.

    Jag hoppas mitt svar blir till hjälp för dig i din studieplanering!
    Lycka till!
    ANNA