Linn

    Hej! Jag går just nu ett kandidatprogram i folkhälsovetenskap (https://www.kau.se/folkhalsovetenskap). Jag undrar om jag efter detta program skulle kunna läsa en master i kriminologi? Det jag hittar om behörighet för en master i kriminologi är detta: "Behörig att antas till masterprogrammet i kriminologi är den som har uppnått fordringarna för kandidatexamen och har godkända kurser om minst 60 hp i ett samhälls- eller beteendevetenskapligt ämne, eller motsvarande, inklusive godkänd kurs i samhällsvetenskaplig metod om minst 15 hp. Behörig att antas till programmet är även den som har uppnått fordringarna för socionomexamen, lärarexamen (minst 180 hp) eller juristexamen, och har godkänd kurs i samhällsvetenskaplig metod om minst 15 hp. Utöver tidigare högskolestudier krävs dessutom Svenska B/Svenska 3 och Engelska B /Engelska 6, eller motsvarande." (från Göteborgs universitet) Förutsatt att jag går klart minn program inom folhälsovetenskap och därmed får en kandidatexamen, kan jag därefter söka till master i kriminologi eller måste jag läsa till något? Mvh Linn

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Du måste fråga antagningsgruppen på det lärosäte där masterprogrammet ges. Det är deras bedömning som kommer att gälla. Ofta kan även studievägledare på den institutionen där programmet ges också svara på den frågan. I vilket fall är det en fråga som du måste ställa till det aktuella lärosäte (högskola eller universitet).