elev
    Jag går andra året på natur och kommer att få F i fysik 1. Jag vill bli sjuksköterska och då krävs naturkunskap 2 (motsvarar för mig på natur kemi 2, biologi 2 och fysik 2). Jag är rätt säker på att jag kommer få godkänt i fysik 2 och de resterande 2-kurserna.

    Så, räcker det med att jag klarar de kurserna som motsvarar naturkunskap 2 för att bli behörig till sjuksköterskeprogrammet, utan att ha klarat de som motsvarar naturkunskap 1? Och ifall det inte gör det och jag ska läsa upp naturkunskap 2 på komvux, måste jag ha läst naturkunskap 1 eller klarat kurserna som motsvarar naturkunskap 1 (kemi 1, biologi 1 och fysik 1)?

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej J,
    om man har godkända betyg i fysik1a, kemi1 och biologi1, då behöver man inte läsa kursen Naturkunskap 2.
    Om du får F i fysik1a men får godkänt betyg i fysik 2 och samtidigt har godkända betyg i kemi1 och biologi1, så behöver du inte heller läsa naturkunskap 2; du kommer anses vara behörig på grund av ersättningskurserna.
    ***
    Tänk dock på följande: F-betygen som ingår i examensbevis sänker ditt meritvärde. Skillnaden på F eller E i kursen fysik 1a går ut på "plus-minus" 0.6... Alltså om du får E i kursen fysik1a i stället för F kommer ditt snittbetyg bli + 0.6 högre (av totalt 22.5 möjliga), så det är rätt mycket!
    Försök få så höga betyg som möjligt i alla kurser du läser.

    • elev : Tack Mikael! Jag kommer att satsa främst på HP, men gör så gott jag kan med meriten!
    • Anna : Vi på FRåGA SYV är glada om våra svar blir till hjälp! lycka till!