Isabelle

    Jag läser sista året på folkhälsovetenskapliga programmet men har insett att det inte är vad jag vill. Eftersom jag bara har 7 månader kvar till examen vill jag inte hoppa av. Jag undrar däremot om jag kan validera en del av dessa kurser jag läst och sedan komplettera något eller några år för att få en examen inom annat område ex studie- och yrkesvägledare, pedagogiska yrken som lärare eller förskollärare eller nåt annat, vad som helst egentligen, förutom just folkhälsovetenskap? eller är det enda alternativet att läsa om en helt ny utbildning?

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej!
    Om du jämför kursinnehåll i olika program, så ser du att det är ganska olika vilka kurser som läses. Ngt program där kursinnehåll skulle vara mycket likt ditt nuvarande program skulle i så fall ge kompetens som också är mycket lik den kompetensen som du kommer att ha när du tar examen från ditt nuvarande program.
    Du kan fundera över följande:
    det finns ett antal yrken där "vilken som helst högskoleutbildning" är gångbar, som till exempel följande yrken:
    Civilutredare (och andra sorters utredare - bl.a på myndigheter som t.ex Utredare på FK)
    Arbetsförmedlare
    Studiestödsutredare
    Utbilndingsadministratör.

    Om du kommer på ett nytt program får du ansöka om tillgodoräknande av tidigare utbildning men enligt vår erfarenhet är det endast kurser som är identiska eller mycket lika de kurser som ingår i ett nytt program som kan tillgodoräknas.
    Det är inte otänkbart att du skulle kunna ta ut generell examen på kandidatnivå med endast lite dryga 3-terminers studier. T.ex om du läser 3 terminer pedagogik och kandidatkurs (kanske á 15 hp, på en halv termin) + kan ta in inom "övriga kurser" - de kurser i vilka du har eller kommer få godkända betyg inom ditt program, så kan du då förhoppningsvis ta ut kandidatexamen med huvudämne Pedagogik. Men du blir då inte lärare, för man behöver lärarexamen från att kunna ansöka om lärarlegitimation.