Sara
    Jag har en tysk förälder som jag talar tyska med hemma och undrar om det går att börja läsa tyska i hemspråk nu i slutet av höstterminen eller i starten av vårterminen? (Förutsatt att det finns en lärare som undervisar i tyska.) Jag gör det i syfte att kanske kunna höja mitt meritvärde. Om jag har förstått det rätt så räknas mina 17 bästa betyg med i meritvärdet.

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    16 bästa betyg plus betyget i moderna språk (språkval) räknas in, när man söker till gymnasiet.

    Om huruvida din skola kan låta dig hoppa in i en kurs i november - måste du få svar från skolan.

    Studie- och yrkesvägledare

    Tips! Om du inte kan hoppa in i kursen mitt i läsåret, fråga om du kan göra Prövning i kursen. Avgift är på 500kr men din skola kan, om rektor beslutar om det, befria dig från avgiften.

    I första hand rekommenderar jag försöka hoppa in i pågående undervisning; det är oftast lättare att få högre betyg om msn läser kursen, och så behöver du inte tänka på prövningsavgiften plus kan lära dig ännu mer än du redan kan!