nikki

    Jag har under min gymnasie tid haft det svårt i skolan pga ohälsa. Mina betyg är godkända och i ett par ämnen mycket god kända men häromdan räknade jag på merit poängen och fick 13,7... Väldigt jävla lågt alltså. Har sökt till en massa utbildningar nu som jag vet kommer neka mig, helst hade jag velat jobba med medier och kommunikation men men det blir det inget av.... Jag har förstört min egen framtid.. Jag kommer inte komma in någonstans. Dum var jag nog att gå estet linjen också... Hur ska jag komma in någonstans...

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hejsan,
    du är fortfarande mycket ung och har många olika vägar framför dig. På en universitetsutbildning kan du komma in bl a i HP-urvalet (på resultat av högskoleprovet) - gör högskoleprovet så många ggr du kan!
    Tänk också på att eftergymnasiala utbildningar finns även i andra skolformer än endast högskola-universitet. Titta gärna vad som yrkeshögskola har i sitt utbud, några exempel finns nedan:
    utbildning/ihm-business-school/marknadskommunikator-digitala-medier-distans
    utbildning/yrkeshogskolan-i-landskrona/eventkoordinator
    utbildning/affarshogskolan/digital-marknadskommunikatör
    utbildning/campus-vastra-skaraborg/operativ-digital-kommunikatör
    utbildning/xenter-botkyrka/livesandningsspecialist
    utbildning/gtv-gamleby/tv-produktionsspecialist
    utbildning/hermods-yrkeshogskola/teknikinformatör
    utbildning/nackademin/social-media-manager-distans

    Vid ansökan till yrkeshögskoleutbildningar spelar betygen viss roll, men inte avgörande roll. Och yrkeshögskola kan även göra undantag och ta in obehöriga. Viktiga aspekter vid ansökan till YH är motivation, resultat från tester och intervjuer, tidigare arbetslivserfarenhet och att man kan på ett övertygande sätt förklara varför man tror att just den utbildningen blir rätt för en. Du kan söka till väldigt många yrkeshögskoleutbildningar samtidigt som du söker till högskola-universitet.
    Ta också och titta på många yrken på www.framtid.se! I de flesta yrkespresentationer finns också uppgift om vilken utbildning som krävs eller önskas/rekommenderas.

    Studie- och yrkesvägledare