Vilma

    Hej! Jag står i valet och kvalet att söka till lärarprogrammet till hösten. Jag väljer just nu mellan grundskolelärare F-3 eller 4-6. Min fråga är därför, om jag väljer F-3, kan jag då lägga till kurser så att jag får behörighet för 4-6 också? Eller tvärtom? Jag har inget emot att plugga längre för att få mer behörighet, men ska jag verkligen behöva plugga 4+4 år för att få behörighet f-6? Tacksam för svar!

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Vilma,
    lärarutbildningar och regler kring lärarlegitimationer är en komplicerad fråga. Du får de bästa svaren kring den frågan hos studievägledare på lärarhögskolorna. Vad jag som är allmän SYV inte expert på lärarutbildningar vet, är att det brukar ofta finnas möjlighet att inom förskollärarprogrammet och inom F-3 lärarutbildningen - lägga till (eller snarare välja som valbara inom programmet) kurser som ger behörighet att undervisa i upp till årskurs 6 i ett visst ämne, t.ex i bild, musik, engelska eller något annat ämne. Men då blir man inte behörig lärare för 4-6årskurser (mellanstudier) i alla ämnen utan endast i det specifika ämnet + får den behörighet som programmet, annars, ger, alltså i ditt fall Lärare F-3.
    Jag tror inte det finns möjlighet att genom några få kurser skaffa sig full behörighet som F-3Lärare och som 4-6 lärare (för att annars så skulle det finnas ett program som t.ex gick på fem år och förenade de 2 programmen... men sådant program känner vi på FRåGA SYV inte till).
    Ta gärna kontakt med studievägledare på lärarhögskolorna och/eller med skolverkets avdelning för lärarlegitimationer!